Serenad kitap yorumu

Eylül 25, 2019

Yazar: Zülfü Livaneli
Sayfa Sayısı: 481


Ahh bu kitap...
Tarihte unutulan, gün yüzüne çıkartılması istenmeyen bir çok olayı öğrenmemi sağlayan bu kitap..

Kitap hakkında konuşmak gerekirse, abartısız bir solukta okunacak bir kitap. O kadar akıcı bir kitap ki sürekli bir sayfa daha diye diye bitirilir. 
Kitabın 3 ana kahramanı var; Nadia, Maximilian ve Maya.

Maya, Max ve Nadia'nın hikayesini bizlere anlatan kişi. Yani kitap içinde kitap yazıyor diyebiliriz. 
Maya, İstanbul Üniversitesi'nde çalışırken bir gün Maximilian adında bir profesörü ağırlaması gerektiğini öğreniyor. Bu duruma alışık bir insan olduğu için pek umursamıyor ama Max ona çok şey öğretiyor ve onun için ağırladığı diğer profesörlerden farklı oluyor. 

Kitap hakkında spoiler vermemek için pek bir şey anlatamıyorum. Ama kitaptaki bazı olayları anlatmak istiyorum. 
Öncelikle "Struma" dan bahsetmek istiyorum. 700den fazla yahudinin ölüme gittiği Struma gemisi, Romanya'dan Filistin'e gitmek üzere yola çıktı. Bu gemi baya bakımsız, eski bir gemi olduğu için İstanbul kıyılarında arıza yaptı. Ama bu gemiden kimsenin indirilmesine izin verilmedi. 10 hafta 700den fazla kişi o gemide yaşadı. Salgın hastalıklar arttı. Bir kaç kişi kendini denize atarak karaya çıkmak istedi ama polisler onları yakalayarak gemiye geri götürdüler. Romanya, İngiltere, Almanya hiç kimse bu geminin Filistine gitmesine izin vermedi. Kızılay ve Yahudi Cemiyeti bu gemideki insanlara yiyecek gibi yardımlarda bulundu. İstanbuldaki Yahudiler, gemideki insanların yanlarında olduklarını göstermek amacıyla kocaman bir ateş yaktı. Ama bunların bir faydası olmadı. Geminin karadenize çekilmesinde karar kılındı ve çekilirken gemi torpillerle patlatıldı.
Bunun gibi tarihimizin bir çok olayı bu kitapta acı bir şekilde anlatılıyor. Hepsini uzun uzun anlatmak isterdim ama yazının amacından sapmayayım. 
Merak edenler olursa kitapta geçen bazı olaylar :
Mavi Alay 
Kristallnacht
Ermeni Tehciri

Livaneli, bu olayları o kadar güzel anlatmış ki etkilenmemek elde değil. Tarihimizde yaşanan bu acı olayların unutulması da ayrı bir acı. Livaneli sayesinde bu kitabı okuyan herkes bu olayları öğrenecek ve bu olaylar unutulmayacak. 

Kitap yorumundan saptım gerçekten ama bunlar konuşulması gerekilen şeyler. 

Kitaba geri dönecek olursak, Nadia ve Max'in hikayesi beni gerçekten etkiledi. Bunların yanında Ali ve Maya'nın hikayelerini de unutmamak lazım. Tabi bu gibi hikayelerin o dönemde yüzlercesi vardır. Ama biz hiçbirini bilmeden yaşayıp gidiyoruz. 
Kitabın son sayfasını okuduktan sonra gerçekten bir boşluğa düştüm. Boş gözlerle karşıya baktım. Düşündüm.Bu ve bunun gibi olaylar neden yaşanıyor? Neden insanlar masum insanları öldürüyor? 

Kitaba bir puan verecek olursam 11/10. O kadar mükemmel bir kitaptı yani. Okumayanların şiddetle okumasını istiyorum. Kitabı okuyupta dediklerimden hiçbir şey anlamayanların da kitabı düşünerek ve araştırarak tekrar okumasını istiyorum.

Bir sonraki yazımda görüşmek üzere,
Hoşçakalın!


You Might Also Like

8 yorum

  1. Bu kadar güzel kitaba bu kadar güzel bir yorum yakışırdı. Ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  2. Cidden o kadar beğendin mi kitabı ya. İyice merak ettim bak. Bu arada teman biraz okumayı zorlaştırıyor. Üst kısım sayfanın yarısını kaplıyor. Bilerek mi bunu seçtin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahh bu tema beni delirtiyor. Düzeltmeye çalıltım, düzeldi sanırım.

      Sil
  3. okumadım saool ne güzel de anlatmışsın amaa. struma, tehcir, senden duymuş olduuum :) bi deee herşey yolunda ama de mii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim 💜 Her şey yolunda gibi şuan.

      Sil
  4. Livaneli'nin güzel romanlarından birisi.

    YanıtlaSil
  5. Tesadüfen bloğunu gördüm. İzlemeye aldım :) Livaneli romanlarını çok severim.Sadece birini sevemedim.

    YanıtlaSil

Popular Posts

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *